استعداد تحصیلی دکتری ۱۴۰۲ + نکات کلیدی
نوشته شده توسط : مشاور ارشد

هر یک از داوطلبان مایل به شرکت در آزمون دکتری ورودی دانشگاه ها به جز سؤالات دروس تخصصی ارشد و کارشناسی الزاماً باید سؤالات استعداد تحصیلی دکتری نیز پاسخ بدهند. در نتیجه، بر هر داوطلب شرکت کننده در این آزمون مهم کسب اطلاعاتی در رابطه با سؤالات استعداد تحصیلی دکتری از جمله آشنایی با نمونه سوالات استعداد تحصیلی دکتری الزامی و مهم به نظر می رسد.

از آن جایی که هر یک از داوطلبان حاضر در این آزمون مهم برای ادامه تحصیل و ثبت نام آزمون دکتری تحصیلی باید از نکات کلیدی و نمونه سوالات استعداد تحصیلی آزمون دکتری اطلاع داشته باشند از این رو یاری خواستن از مشاوری خبره می تواند در این رابطه بسیار کارساز و مؤثر باشد و از میزان نگرانی ها و استرس های فرد داوطلب تا حد زیادی کم کند.

معرفی استعداد تحصیلی دکتری ۱۴۰۲ 

استعداد تحصیلی دکتری یکی از دروس امتحانی مهم تمامی گروه های آزمون دکتری است که دارای ضریب یک می باشد. سوالات استعداد تحصیلی دکتری با هدف توانایی تجزیه و تحلیل، سرعت همل و تمرکز، سرعت انتقال مفاهیم و .. طراحی می شود. استعداد تحصیلی دکتری را در اکثر کشور ها به عنوان آزمون GMT و یا به عنوان GRE  شناخته می شود و به همین دلیل سوالات این آزمون در حد استاندارد و جهانی می باشد.

استعداد تحصیلی دکتری در حدود 17 درصد در نتیجه آخر آزمون موثر بوده و می توان گفت نقش موثری در زتبه داوطلبین خواهد داشت.

در مورد سوالات استعداد تحصیلی دکتری چه می دانید؟

 شاید تا به حال اسم آزمون استعداد تحصیل دکتری و  ثبت نام مصاحبه دکتری  به گوشتان خورده باشد اما اطلاعات دقیق و کاملی در رابطه با آن نداشته باشید. ما اینجاییم تا به طور مفصل شما را با این آزمون و نمونه سوالات استعداد تحصیلی دکتری آشنا کنیم. بببنید دوستان عزیز از حدود ده سال قبل و بنا به تصمیم سازمان های مربوطه شاهد گنجانده شدن سوالات استعداد تحصیلی دکتری در میان دیگر سؤال های مطرح شده در این آزمون با ضریب یک بودیم.

باید عرض کنیم که هدف اصلی از طرح سؤالات استعداد تحصیلی دکترا ارزیابی درجه هوشی داوطلبان و همین طور سرعت عمل و تمرکز آن هاست. البته به جز این موارد توانایی های دیگر داوطلب یعنی توانایی تصویرسازی ذهنی وی نیز با دقت تمام مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرد.

سوالات استعداد تحصیلی از چه بخش هایی تشکیل شده اند؟

سؤالات استعداد تحصیلی دکترا از 5 بخش مختلف تشکیل شده و تمامی داوطلبان باید به سؤالات هر یک از این قسمت ها پاسخ بدهند. بخش کمی، تحلیل، تجسمی، استدلال منطقی و درک مطلب هر پنج بخش از سؤالات استعداد تحصیلی دکترا را تشکیل می دهند. در ادامه به طور مختصر در رابطه با سؤالات مطرح شده در هر بخش با شما صحبت می کنیم.

???? بخش کمی سؤالات استعداد تحصیلی

دقت داشته باشید که هدف اساسی از طراحی سؤالات مطرح شده در این بخش ارزیابی و تحلیل سطح تسلط داوطلب کنکور دکتری بر روی مبحث ریاضی است. البته داوطلبان گروه فنی مهندسی سؤالات بخش کمی را در دفترچه سؤالات استعداد تحصیلی خود نداشته و پاسخگوی آن ها نیستند.

???? بخش تحلیلی سؤالات استعداد تحصیلی

سؤالات تحلیلی یکی دیگر از بخش های استعداد تحصیلی دکتری بوده که هدف طراحان سؤال در این بخش تحلیل و سنجش توانمندی های تحلیلی فرد داوطلب و مایل به ادامه تحصیل در دوره دکتری بوده است.

???? بخش تجسمی سوالات استعداد تحصیلی

دقت داشته باشید که تنها داوطلبان شرکت کننده در کنکور گروه آزمایشی فنی مهندسی باید به سؤالات این بخش پاسخ بدهند. هدف نهایی طراحان سؤال در این بخش ارزیابی ضریب هوشی داوطلب و سنجش آن است. البته از طریق نحوه پاسخگویی داوطلب به سؤالات این بخش می توان به قدرت تجسم وی نیز پی برد.

???? بخش منطقی سوالات استعداد تحصیلی

در این بخش برای داوطلب پاراگرافی آورده شده که وی باید نزدیک ترین مفهوم به پارگراف را از میان چهار گزینه موجود انتخاب کرده و در پاسخ نامه علامت گذاری کند.

???? بخش درک مطلب سوالات استعداد تحصیلی

این بخش به این صورت می باشد که هر متن در حدود 200 الی 400 کلمه دارد و در هر پاراگراف 4 سوال به صورت درک مطلب پرسیده می شود . این سوالات از متون علمی، بازرگانی و چامعه شناسی است.

 منبع: معرفی استعداد تحصیلی دکتری ۱۴۰۲ 





:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: